Day 5 Red Centre Safari - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Lia Heerwaarden - WaarBenJij.nu Day 5 Red Centre Safari - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Lia Heerwaarden - WaarBenJij.nu

Day 5 Red Centre Safari

Door: Lia

Blijf op de hoogte en volg Lia

03 Mei 2014 | Australië, Alice Springs

Zaterdag 3 mei. Om 5 uur worden we subtiel maar doortastend wakker gemaakt met muziek en de geur van koffie. Het kampvuur brand dan natuurlijk al en na het ontbijt met uitzicht op een prachtige sunrise breken we voor de laatste keer ons kamp op. Via dirtroads rijden we naar de Stuart Highway voor een bathroomstop bij het roadhouse Stuart Wells en daarna gaan we richting Oak Valley voor een bezoek aan een Aboriginal community. Zo gauw we vanaf de highway weer een dirtroad opdraaien is het raak: kangaroos! En ditmaal de 'echte', de Big Reds, geweldig om te zien, wat lopen ze hard, wat zijn het er veel! We zien ze op verschillende plaatsen en in verschillende aantallen maar steeds te ver weg om te fotograferen. Tot ineens vlak voor onze auto een Big Red en een Western Gray de weg oversteken en niet ver van ons af gaan zitten kijken naar dat vreemde fenomeen - en wij vice versa :-)

Het bezoek aan de Aboriginal community is indrukwekkend, Tamara had al veel verteld en Lorne, een wat oudere Aboriginal vrouw, voegt daar nog heel veel aan toe. Wat vooral veel indruk op me maakt is de betekenis van het woord 'home'; dat is niet alleen hun huis, maar ook hun familie, hun land, de plek waar ze geboren zijn, waar hun ouders en voorouders hebben geleefd en waar de verhalen wonen waarop hun levens zijn gebaseerd. Ik begrijp nu veel meer van de Aboriginal 'zwervers' die we hebben gezien in Alice Springs en die daar echt een probleem vormen. Weg van hun 'home' zijn ze homeless in de diepste en zwaarste betekenis van dat woord...

En dan is het voorbij! Via de laatste dirtroad rijden we terug naar Alice Springs, het eerste verkeerslicht is bijna een cultuurschok en een klein beetje aangeslagen nemen we afscheid van Tamara en Sam. Wat een fantastische ervaring hebben zij ons gegeven, wat een enthousiasme en betrokkenheid, helemaal goed. Hotel, wasmachine, douche en een wijntje - we're back in civilisation...

• 05 Mei 2014 - 02:23

Angela:

Mooi!

• 05 Mei 2014 - 08:39

Peter:

Mooi verhaal over de safari en de Aboriginals. Back to basics zo te lezen. Hoop dat je nog een plaatje hebt van een Big Red.