Alice Springs to Darwin - Reisverslag uit Darwin, Australië van Lia Heerwaarden - WaarBenJij.nu Alice Springs to Darwin - Reisverslag uit Darwin, Australië van Lia Heerwaarden - WaarBenJij.nu

Alice Springs to Darwin

Door: Lia

Blijf op de hoogte en volg Lia

07 Mei 2014 | Australië, Darwin

Zondag 4 mei. Een rustige dag in Alice Springs. We brengen een bezoek aan het Reptile Centre en aan de Royal Flying Doctor Service Base, allemaal heel kleinschalig, best interessant en goed te doen. Verder gebeurt er ook niet zo veel op zondag in Alice :-) Ik vind het wel fijn, het Red Centre dwarrelt nog door mijn hoofd en over mijn netvlies, dus ik gebruik de middag vooral om de blogs te schrijven.

Op maandag 5 mei gebeurt er wél iets in Alice, er trekt een parade door de grootste winkelstraat om te vieren dat de werkdag (labourday) teruggebracht is naar 8 uur. Waar ik die parade mee moet vergelijken weet ik niet. Praalwagens met verklede schoolkinderen, oude auto's, de brandweer, de scouting, een delegatie van de plaatselijke Hells Angels.... Hilarisch is het wel, we zien zelfs de Kerstman voorbij komen!

Na dit spektakel besluiten we wat actiefs te gaan doen en Anzac Hill te beklimmen voor een mooi uitzicht over de stad. En daar vlakbij zou het historische Telegraph Station moeten liggen, de oorsprong van Alice Springs en cruciaal voor de ontsluiting van Central Australië. De wandeling is wat langer dan gedacht (en ook wat warmer...) maar wel de moeite waard. Vlak voor we bij het Telegraph Station zijn staan we ineens oog in oog met 2 kangaroos, een moeder met haar jong die nét wilden oversteken en nu stokstijf blijven staan tot wij voorbij zijn. Als we zijn gepasseerd hoppen ze rustig de weg over, zo dichtbij en goed hebben we ze nog niet gezien.

Het Telegraph Station is een soort openluchtmuseum, wel interessant om te zien en te lezen hoe alles hier ooit begonnen is. En wat de impact geweest moet zijn voor de Aboriginal people die hier tot die tijd (1872) niet in aanraking waren geweest met een andere dan hun eigen cultuur! Dus tot 150 jaar geleden leefden zij nog helemaal van en met de natuur, zonder processed food, suiker en alcohol... geen wonder dat er zoveel problemen zijn ontstaan. Dat duurt nog wel een aantal generaties voor die aanpassingen zijn gedaan, ook fysiek.

Natuurlijk ook even een kijkje genomen bij de orginele 'spring' waaraan Alice Springs haar naam te danken heeft en daarna richting trein, want vandaag reizen we verder met de Ghan naar Darwin. Weer een reis van zo'n 24 uur over 1.500 km. Om 18 uur vertrekken we uit Alice Springs, nét te laat om de sunset nog te zien. Het treinreizen is weer heel genoeglijk en net als vorige keer slaap ik als een roosje... :-)

Deze etappe heeft echter een bijzonderheid: in Katherine maakt de trein op dinsdag een lange stop van 4 uur voor tanken, water bijvullen etc., en tijdens die stop maken wij een zogenaamde 'off train excursion' naar de Nitmiluk Gorge. Vanaf het treinstation worden we met grote bussen naar het Nitmiluk National Park gebracht, waar we een boottocht maken van ongeveer 2 uur over de Katherine River. De tocht voert door 2 aaneensluitende gorges en we krijgen veel uitleg door een gids. Erg boeiend en mooi, goed geregeld door Great Southern Railways, beter dan 4 uur wachten in de brandende zon.... want dat we in de tropen zijn is inmiddels wel merkbaar! Ook bijzonder: de bomen langs de kant van de rivier hangen bomvol met vleermuizen, als grote rijpe vruchten... Wanneer een havik langsvliegt schrikt de hele meute op, het zijn er echt honderden, schitterend!

Dan weer terug naar de trein, om 13 uur rijden we verder en tegen 17.30 uur rollen we Darwin binnen. Weer een change of scenery, echt tropisch! Heerlijk om 's avonds in t-shirt en op slippers buiten te eten :-) Ik denk dat het juist de diversiteit is die deze reis zo bijzonder maakt, van hotels in de steden tot bushcamps in de outback en van koude nachten met slaapzak en 2 dekens tot een private pool onder de tropenzon...

Ten slotte: de Wifi is uitstekend hier in de tropen. En dus heb ik alle foto's toe kunnen voegen bij de blogs over de Red Centre Safari. Enjoy!

  • 07 Mei 2014 - 15:10

    Nienke:

    Met een kop thee in de hand, zweef ik even weg bij je foto's, wat een geweldige reis maken jullie, heel veel plezier nog en wat leuk dat we even mee mogen kijken!

  • 07 Mei 2014 - 15:41

    Peter:

    Zie ik nu goed dat jullie een kroko op het toilet hadden? Bizar Santa in de brandende zon. Moest gisteren nog aan je denken; je bent geen grote fan meer maar Ilse is door naar de songfestival finale.

  • 07 Mei 2014 - 16:24

    Lia Van Heerwaarden:

    Haha Peter, de kroko is geen kroko maar een vrij tamme lizzard-achtige die los rondliep in het Reptile Centre in Alice Springs. En voor wat betreft Ilse: ik was een grote fan tót ze commercieel ging! En dit nummer vind ik fantastisch, had alleen nooit gedacht dat het iets zou doen qua songfestival... Dus ben blij verrast!

  • 07 Mei 2014 - 16:46

    Lilian:

    Ik heb nog nooit in boekvorm uitgebrachte reisverslagen gelezen, maar door deze meereis-verslagen bekruipt mij het gevoel dat ik veel gemist heb.
    Mooie beschrijvingen, prachtige foto's. Natuur van ongekende schoonheid.
    Ik wens jullie nog heel veel mooie dagen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lia

Actief sinds 16 Feb. 2014
Verslag gelezen: 174
Totaal aantal bezoekers 9703

Voorgaande reizen:

13 April 2014 - 26 Mei 2014

Goin' Down Under - Australië 2014

Landen bezocht: