Agnes Water to Main Beach, Gold Coast - Reisverslag uit Main Beach, Australië van Lia Heerwaarden - WaarBenJij.nu Agnes Water to Main Beach, Gold Coast - Reisverslag uit Main Beach, Australië van Lia Heerwaarden - WaarBenJij.nu

Agnes Water to Main Beach, Gold Coast

Door: Lia

Blijf op de hoogte en volg Lia

20 Mei 2014 | Australië, Main Beach

Zaterdag 17 mei. Een extra dagje in Agnes Water omdat het echt een heerlijke plek is. Maar voor we ons weer overgeven aan zon en zee rijden we eerst naar Town of 1770, de plek waar captain James Cook op 24 mei 1770 voor het eerst voet aan land zette. Daardoor realiseer ik me weer hoe 'jong' de geschiedenis van blank Australië is, de eerste white settlements ontstonden pas in het midden van de eeuw daarna. Da's nog maar net 150 jaar geleden... Maar verder hebben we ons die dag inderdaad vermaakt met zon en zee, zelfs Ruud is tot 2 keer toe het water ingegaan!

Zondag 18 mei. Het weer is omgeslagen, vannacht heeft het flink geregend en ook tijdens onze ochtendkoffie houden we het niet droog. We zijn echter nog geen half uur onderweg of de zon breekt alweer door, een goed voorteken!? We zijn op weg naar Hervey Bay, vlak bij Fraser Island, het grootste zandeiland ter wereld. Onderweg zien we weer de nodige kangaroos, levende dit keer gelukkig :-) De route is afwisselend maar niet verrassend. Ik heb het idee dat we de mooiste dingen wel gezien hebben en dat het vanaf nu meer van hetzelfde gaat worden.

In Hervey Bay vinden we weer een leuke plek aan het water maar hier kabbelt de zee heel rustigjes het strand op, van golven is geen sprake. Kan natuurlijk ook niet, want Fraser Island ligt er voor! Het zonnetje is erbij gebleven en zo hebben we een heel genoeglijke zondagmiddag. In principe willen we ook hier weer 2 dagen blijven zodat we morgen naar Fraser Island kunnen. We hebben nog tijd genoeg om in Sydney te komen en zolang het dit weer is....

Ons plan valt echter in duigen. Fraser Island is alleen toegankelijk voor 4WD, georganiseerde tours zijn weer belachelijk duur en we hebben geen trek in een herhaling van het Great Barrier Reef-debacle. Dus dan nog maar gewoon een dagje genieten van de rust en het mooie strand.

Maandag 19 mei. Bij de ochtendkoffie gooien we toch onze plannen om. Er lijkt alweer slecht weer aan te komen en in de Lonely Planet vind ik een aantrekkelijke beschrijving van Rainbow Beach, waar ook een veel goedkopere ferry naar Fraser Island zou moeten zijn! Dus snel inpakken en op pad, het is maar 150 km verderop. We rijden door Maryborough, een prachtig en voor Australische begrippen historisch stadje én de geboorteplaats van PL Travers, de schrijfster van Mary Poppins. De route daarna binnendoor is onverwacht prachtig, heel heuvelachtig en bossen, weer eens wat anders om te rijden. Rainbow Beach zelf is een heel klein badplaatsje met een prachtig strand en spectaculaire 'gekleurde' cliffs. Bij de receptie van de camping wordt echter al snel duidelijk waarom het zo goedkoop is om vanaf hier als voetganger naar Fraser Island te gaan: van waar de ferry aankomt is er gewoon 30 km. helemaal niets, alleen zand.... Wat dat betreft misgegokt dus, maar wel een heerlijke strandwandeling gemaakt en genoten van de kliffen, de kleuren, de zon en de wind. Paradise comes in many shapes :-)

Dinsdag 20 mei. Voor ons doen uitgeslapen, we zijn pas om 6.45 uur wakker. Het is duidelijk dat de Aussies een heel ander dagritme hebben dan wij Nederlanders en zo langzamerhand gaan we daar aardig in mee. Rond 10 uur 's avonds wordt het stil en donker op de camping en ook wij liggen dan meestal al op één oor. Maar als we 's morgens rond 6.15 / 6.30 uur wakker worden zijn we echt niet de eersten! Alle koffie- en ontbijttentjes zijn ook meestal al vanaf 6 uur open, dus degene van ons die als eerste gedoucht is haalt daar dan 2 grote flat whites om de dag mee op te starten.

Vandaag willen we over de motorway in één keer tot voorbij Brisbane rijden. De rit verloopt soepel, tot er na een tankstop ineens een lampje op het dashboard blijft branden wat dat niet hoort te doen. Een speurtocht in het boekje wat bij de auto hoort leert ons dat het iets met het dieselfilter te maken heeft, en dat we daarvoor zo snel mogelijk naar een garage moeten. Ruud en ik hebben allebei nul verstand van automotoren, dus het voelt toch een beetje onrustig om verder te rijden. Maar dan, terwijl we op de motorway door Brisbane rijden, krijgt Ruud een geniale inval: hier in Brisbane zit ook een depot van Britz, onze camperverhuurder, als we daar nu gewoon eens naar toe rijden? Zo gezegd, zo gedaan, het was maar 15 km om en het was gelukkig zo gepiept. Terwijl het euvel werd verholpen zaten wij te wachten in een soort luxe uitvoering van onze eigen campingstoeltjes. Toen ik tegen de Britz-dame zei hoe comfortabel ik haar stoelen vond, aarzelde ze geen moment: dan ruilen we ze toch gewoon om! Kijk, dat is service :-)

Inmiddels zijn we gearriveerd in Main Beach aan de Gold Coast, zo'n 3 km vóór het bekende Surfers Paradise. Super toeristisch, high rises en alles, dat waren we niet meer gewend. Benidorm aan de Pacific :-)

• 20 Mei 2014 - 11:22

Maria:

Goedemorgen Lia en Ruud,
    de kust en de zee, altijd fascinerend, nu nog leren surfen? comfortabele reis verder met de nieuwe stoeltjes :-)) x

• 20 Mei 2014 - 12:31

Lia Van Heerwaarden:

Hey lieve Maria, dank voor je reacties, leuk dat je meereist :-) surfen heb ik vroeger gedaan maar daar ga ik me maar niet meer aan wagen! Hoe was Turkije??