Day 1 Red Centre Safari - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Lia Heerwaarden - WaarBenJij.nu Day 1 Red Centre Safari - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Lia Heerwaarden - WaarBenJij.nu

Day 1 Red Centre Safari

Door: Lia

Blijf op de hoogte en volg Lia

29 April 2014 | Australië, Alice Springs

Dinsdag 29 april. Om 6 uur 's morgens worden we opgehaald bij ons hotel met een monster van een 4WD-truck. Later blijkt dit monster ook een naam te hebben: "Ralph".Onze gids voor de komende 5 dagen is Tamara en ook aan boord is Sam die nog in opleiding is en dus als trainee meegaat op deze tour. We zijn een groep van 16 gasten, 8 van hen doen de 3-daagse safari, 6 de 4-daagse en Ruud en ik als enigen de 5-daagse.

Vanaf Alice Springs draaien we onder het licht van de opkomende zon de Stuart Highway op en waarachtig, ik zie een kangaroo hop-hop-hop de bosjes induiken! Na ongeveer een uur rijden in zuidelijke richting gaan we rechtsaf en maken dan al snel de eerste stop bij een camelfarm voor ontbijt en het inslaan van extra water. Tamara heeft ons namelijk op het hart gedrukt dat iedereen voortdurend zeker 3 liter water bij zich moet hebben...

Na nog een stop bij het Mt Ebenezer Roadhouse komt Mt Conner in zicht, een gigantische tafelberg die eenzaam in het vlakke landschap staat en daardoor maar al te vaak voor Uluru wordt aangezien. Dan volgt een stop bij Curtin Springs Cattle Station, de laatste kans om drank in te slaan - wat we dus ook maar braaf doen. En dan na ongeveer 4 uur rijden verschijnt Uluru aan de horizon.... een prachtig gezicht.

Maar eerst naar de campground waar de organisatie bij wie we deze safari hebben geboekt een eigen campsite heeft. Een shelter met kookfaciliteiten, elektriciteit en stromend water, een vuurplaats en vaste tenten met houten vloer en echte bedden. Het weer werkt niet mee, het is koud en winderig en af en toe miezert het zelfs. De truck wordt uitgeladen, Tamara en Sam hebben een enorme uitrusting bij zich en het shelter wordt volgens strikte regels ingericht. Een snelle lunch, afwassen en opruimen (ook weer by the rules) en dan gaan we eindelijk richting Uluru.

Fascinerend om dit landmark met eigen ogen te zien. De regen zet niet door waardoor we de unieke kans mislopen om Uluru in de regen te zien maar eerlijk gezegd vind ik dat niet erg. We brengen een kort bezoek aan het Cultural Centre en rijden dan naar de voet van Uluru om een stukje van de basewalk te lopen. Tamara vertelt over de betekenis van de verschillende secret & sacred sites in de Aboriginal culture, weet waar de 'rock art' is en brengt ons naar de Mutitjuli waterhole waar de ancestral watersnake zich bevindt. Dan blijkt wel de toegevoegde waarde van een gids, Tamara vertelt met passie en bevlogenheid en weet echt waar ze het over heeft. Ik ben erg onder de indruk.

De traditionele sunsetview op Uluru valt helaas in het water vanwege het dikke wolkendek, de bijbehorende sparkling wine smaakt er niet minder om :-) In de invallende duisternis rijden we terug naar onze campsite en krijgen we te zien hoe dat in zijn werk gaat, koken op een kampvuur! Sam krijgt voortdurend een training-on-the-job van Tamara waardoor wij er ook veel meer van meekrijgen dan normaal het geval zou zijn. Ik kijk mijn ogen uit, da's toch wel heel wat anders dan op zo'n camping-gasbrandertje!

En dan gaat bij de meesten van ons al snel het licht uit, er zijn wat stoere types die al gelijk bij het kampvuur gaan slapen, maar de meesten kiezen deze eerste avond toch voor de tent. Het is behoorlijk koud geworden en een beetje comfort mag dan nog wel....